
Tagli sui certificati verdi con la nuova Manovra Economica e gravi conseguenze per il settore delle energie rinnovabili
La Manovra Economica ( Decreto Legge n.78 del 2010 ) ha operato tagli ed interventi in molti settori dell’economia italiana e in particolare anche sul sistema dei certificati verdi.
L’articolo 45 del D.L. n.78 “Misure urgenti in materia di stabilizzazione finanziaria e di competitività economica” ha provocato una bufera in un’ampia parte del settore della produzione di energia elettrica da fonti rinnovabili.
Il passo critico risulta il seguente:
“Art.45 Abolizione obbligo di ritiro dell’eccesso supply of green certificates " with which it provided for the repeal of Articles:
" Art.2, paragraph 149 of Law No. 244 of December 24, 2007 "and " Article 15, paragraph 1, of Decree Ministerial of the Ministry of Economic Development of 18 December 2008 ".
L’articolo 45 del D.L. n.78 “Misure urgenti in materia di stabilizzazione finanziaria e di competitività economica” ha provocato una bufera in un’ampia parte del settore della produzione di energia elettrica da fonti rinnovabili.
Il passo critico risulta il seguente:
“Art.45 Abolizione obbligo di ritiro dell’eccesso supply of green certificates " with which it provided for the repeal of Articles:
" Art.2, paragraph 149 of Law No. 244 of December 24, 2007 "and " Article 15, paragraph 1, of Decree Ministerial of the Ministry of Economic Development of 18 December 2008 ".
Consequences
Overproduction of Green Certificates by producers of renewable energy will cause the collapse of the selling prices of the certificates and then also set the return on investment.
The choice made by the Legislature in the Budget of 2008 had been to establish a mechanism for purchase of certificates rimasti invenduti e in scadenza da parte del GSE ad un prezzo fisso. Questo meccanismo, secondo l’ AEEG , avrebbe avuto un costo, per il 2009 di 650 M€. Le risorse vengono prelevate dalla componente tariffaria A3 della bolletta elettrica che noi paghiamo.
Le alternative possibili sarebbero state quelle di aumentare la quota di obbligo da parte dei soggetti obbligati. La maggior parte degli operatori riteneva che il meccanismo istituito per il periodo 2009-2011 sarebbe stato prorogato per almeno un altro triennio, oppure reso più stabile, mentre nessuno avrebbe previsto la sua abrogazione.
Dell’articolo 45 è stata successivamente effettuata una conversione, con la quale è stato previsto un taglio to a lesser extent, and to learn the operating procedures will have to wait a year before the end of a Ministerial Decree. It's so back the danger of collapse in the market for green certificates due to excess supply, but we still wonder why, once again, there is a shortage of organic and deliberation by the legislature in the field of energy. So
appears very clear that there is a big problem with the lack of planning on energy, with the result of having a discipline much energy uncoordinated and difficult to implement and continue to lose credibility in the energy sector.
In recent years there has been a impressive growth of the renewable energy sector in our country by entrepreneurs and investors of both Italians and foreigners. All this was possible due to the high levels of stimulation, even in the absence of specific regulations (such as the absence of guidelines for the single authorization plants fueled by renewable sources) and to being a legal due to the proliferation of local laws. In a time when it is essential to consolidate the industry through this whole energy supply chain, not only investment opportunities, it is questionable as long as Italy will be interesting once the incentive levels continue to fall and the legal framework continues to be unstable and unclear.
It is hoped that awareness can be a part of the political world and can be a true act of planning for the entire energy sector, not just mere promises.
The choice made by the Legislature in the Budget of 2008 had been to establish a mechanism for purchase of certificates rimasti invenduti e in scadenza da parte del GSE ad un prezzo fisso. Questo meccanismo, secondo l’ AEEG , avrebbe avuto un costo, per il 2009 di 650 M€. Le risorse vengono prelevate dalla componente tariffaria A3 della bolletta elettrica che noi paghiamo.
Le alternative possibili sarebbero state quelle di aumentare la quota di obbligo da parte dei soggetti obbligati. La maggior parte degli operatori riteneva che il meccanismo istituito per il periodo 2009-2011 sarebbe stato prorogato per almeno un altro triennio, oppure reso più stabile, mentre nessuno avrebbe previsto la sua abrogazione.
Dell’articolo 45 è stata successivamente effettuata una conversione, con la quale è stato previsto un taglio to a lesser extent, and to learn the operating procedures will have to wait a year before the end of a Ministerial Decree. It's so back the danger of collapse in the market for green certificates due to excess supply, but we still wonder why, once again, there is a shortage of organic and deliberation by the legislature in the field of energy. So
appears very clear that there is a big problem with the lack of planning on energy, with the result of having a discipline much energy uncoordinated and difficult to implement and continue to lose credibility in the energy sector.
In recent years there has been a impressive growth of the renewable energy sector in our country by entrepreneurs and investors of both Italians and foreigners. All this was possible due to the high levels of stimulation, even in the absence of specific regulations (such as the absence of guidelines for the single authorization plants fueled by renewable sources) and to being a legal due to the proliferation of local laws. In a time when it is essential to consolidate the industry through this whole energy supply chain, not only investment opportunities, it is questionable as long as Italy will be interesting once the incentive levels continue to fall and the legal framework continues to be unstable and unclear.
It is hoped that awareness can be a part of the political world and can be a true act of planning for the entire energy sector, not just mere promises.
What are Green Certificates?
The Green Certificates (CV) are negotiable certificates evidencing the production of electricity from renewable sources (wind, geothermal, wave, tidal, hydro, biomass, landfill gas, sewage gas purification processes and biogas, these incentives by excluding from the photovoltaic solar energy conversion) and are used to to satisfy the requirement of entry into the electrical system of a share of electricity from renewable sources, or are sold to a "person liable" (ie, a producer of electricity from fossil fuels that can not satisfy its obligation to produce " green energy "from renewable sources).
back to top
When they were introduced?
With the Legislative Decree n. 79 of 1999 (also known as "First Bersani Decree") was initiated a system of incentives based on the licenses allocated to energy produced from renewable renewable energy which was given the name of green certificates.
This new mechanism is going to replace the old system of incentive aid tied to the Program CIP 6 / 92. The objective was to introduce a competition mechanism for supporting renewables and coordination between their promotion and the creation of an electricity market.
back to top
Who issues it and where you buy them?
GSE on the recommendation of the operator of the Green Certificates issued with respect to production di energia elettrica effettuata da fonti rinnovabili nel corso dell’anno precedente. Ciascun CV rappresenta 1 MWh di energia elettrica. Il Decreto Legislativo n.79/1999 prevede che a partire dal 2002, produttori ed importatori di energia elettrica prodotta da fonti non rinnovabili abbiano l’obbligo di immettere ogni anno in rete una quota di energia elettrica prodotta da impianti alimentati da fonti rinnovabili. Questa quota, pari inizialmente al 2% dell’energia elettrica prodotta o importata da fonte non rinnovabile nell’anno precedente che eccede i 100 GWh/anno, è poi aumentata e per il 2011 sarà del 6,8% con incrementi nei prossimi anni di 0,75%.
L’obbligo precedente può essere soddisfatto anche attraverso l’acquisto dei CV da soggetti produttori di energia elettrica da fonti rinnovabili. Le negoziazioni per la compravendita dei CV possono avvenire nel mercato libero o nel mercato gestito dal Gestore dei Mercati Energetici (GME).
L’obbligo precedente può essere soddisfatto anche attraverso l’acquisto dei CV da soggetti produttori di energia elettrica da fonti rinnovabili. Le negoziazioni per la compravendita dei CV possono avvenire nel mercato libero o nel mercato gestito dal Gestore dei Mercati Energetici (GME).
0 comments:
Post a Comment